آیا راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی،برای من انتخاب درست و مناسبی است؟

آیا راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، برای من انتخاب درست و مناسبی است؟

یکی از راه های کسب درآمد بدون نیاز به سرمایه (یا با سرمایه ی کم) راه اندازی کسب و کار اینترنتی است که اکثر آنها نیز ابتدا از خانه ها آغاز شده، سپس رشد کرده و تبدیل به شرکت های بزرگ می شوند. راه اندازی کسب یک کسب و کار اینترنتی به هیچ وجه کار آسانی نیست! اگر می خواهید از طریق کسب و کار اینترنتی به درآمد چشمگیری برسید، نیاز به یک برنامه ی خوب و حرفه ای دارید. امروزه به دلیل افزایش نرخ بیکاری در جامعه و همچین شرایط نامناسب اقتصادی از سوی دیگر، سبب شده است تا قشر جوان جامعه با موضوع “کسب و کار اینترنتی” آشنایی بیشتری پیدا کنند؛ یک تحقیق ساده نشان می دهد که یکی از عبارت های پر بازدید در فضای اینترنت، عبارت “کسب و کار اینترنتی” و همچنین این سوال که “کسب و کار اینترنتی خود را بایستی از کجا شروع کنم؟”

در این مطلب تصمیم داریم به بررسی سوال بالا بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

کسب و کار اینترنتی خود را بایستی از کجا شروع کنم؟

برای شروع یک کسب و کار اینترنتی و موفقیت در آن بایستی در ابتدا، اطلاعات لازم و کافی در رابطه با هدف و مسیر خود داشته باشید. بسیاری از افراد در ابتدا انرژی فوق العاده بالایی دارند اما چون بدون اطلاعات کافی و برنامه ی مشخص وارد میدان شده اند، زود احساس خستگی کرده و از هدف خود پشیمان می شوند. اما ما در این مطلب می خواهیم به شما کمک کنیم تا دچار مشکل نشوید! همین حالا یک کاغذ و مداد آماده کنید؛ سپس سوالاتی را که در این مطلب، مطرح خواهیم کرد را یادداشت کرده و درباره ی آن ها خوب فکر کنید؛ و پاسخ های شخصی خود را به این سوالات در زیر آن ها بنویسید. در انتها پاسخ های خود را با پاسخ های ما مقایسه کرده و اشکالات خود را برطرف نمایید.

ده سوال مهمی که هر فرد پیش از آغاز کسب وکار اینترنتی خود، بایستی از خود بپرسد؛

سوال شماره یک:

چرا و به چه دلیل تصمیم دارید یک کسب و کار اینترنتی برای خود راه اندازی نمایید؟

به هیچ وجه عجله نکرده و به این سوال خوب فکر کنید! سپس پاسخ خود را در یک پاراگراف کوتاه بنویسید؛ دلایلی که سبب شده است که بخواهید یک کسب و کار اینترنتی برای خود راه اندازی نمایید.

دلیل اول

دلیل دوم

دلیل سوم

و…

شاید پاسخ های برخی از شما، یکی از موارد زیر باشد:

می خواهم کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نمایم، چون دوست دارم یک فرد کارآفرین باشم و برای دیگران کار نکنم (خود رئیس خودم باشم). می خواهم کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نمایم، چون به سرمایه زیادی نیاز ندارد!  می خواهم کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نمایم، چون دوست دارم در ساعات مورد علاقه خود کار کنم. می خواهم کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نمایم، چون می توانم در خانه به فعالیت پرداخته و  به یک مکان تجاری نیاز ندارم. می خواهم کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نمایم، چون امروزه بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی، درآمدهای بسیار بالایی را تجربه می کنند و…

سوال شماره دو:

آیا برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود، ایده ی مشخصی در ذهن دارم؟

شما با پاسخ به سوال اول، دلایل لازم و کافی برای ورود به دنیای کسب و کارهای اینترنتی را فراهم کرده اید؛ اکنون از خود بپرسید: آیا من ایده ی مشخص و مناسبی که قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار اینترنتی موفق را داشته باشد، دارم؟ در این مرحله فهرستی از ایده های کارآفرینی کوچک و بزرگ خود را با ذکر شماره تهیه کرده و یادداشت نمایید؛ توصیه می کنیم در صورت امکان برای هر یک از ایده های خود، یک جمله توضیحی نیز یادداشت نمایید. برخی از افراد هستند که ممکن است ایده ی واضحی در ذهن نداشته باشند! اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، می توانید نمونه های موفق وب‌سایت های ایرانی و حتی خارجی را بررسی کرده و از روی آن ها ایده پردازی نمایید (شما می توانید ایده های موجود دیگر را با اعمال کمی تغییر به یک ایده ی جدید تبدیل نمایید).

سوال شماره سه:

من برای شروع یک کسب و کار اینترنتی، چه مهارت ها و چه تجربه هایی دارم؟

در این مرحله نیز فهرستی از مهارت ها، تجربه ها و همچنین تخصص های خود را با ذکر شماره تهیه کرده و به صورت دقیق یادداشت نمایید؛ برای نمونه:

  • من به خوبی تایپ می کنم.
  • من به خوبی با نرم افزار فوتوشاپ آشنایی دارم.
  • من مهارت و تجربه ی لازم برای تعمیر فلان چیز را دارم.

و…

توصیه می کنیم تمامی مهارت ها، تجربه ها و همچنین تخصص های کوچک و بزرگ خود را در این فهرست یادداشت نمایید؛ حتی اگر مهارت یا تجربه ی شما موافق با موضوع کسب و کار شما نبوده و با آن بی ارتباط باشد! در مرحله ی بعد، این نکته را بررسی نمایید که با کدام یک از مهارت ها، تجربه ها وتخصص های یادداشت شده در فهرست، می توانید به حداقل ده نفر در یک روز سرویس دهی یا خدمات رسانی نمایید (این مورد را نیز در مقابل هر کدام از موارد یادداشت شده در مرحله ی قبل، بنویسید).

اکنون می خواهیم شما را با طرز فکر کارآفرینانه آشنا کنیم! اگر بتوانید به سوال مطرح شده در پایین، پاسخ دهید، بی شک شما به یک فرد کارآفرین موفق و پولساز تبدیل خواهید شد! و اما سوال:

آیا شما می توانید با مهارت، تجربه و همچنین تخصص‌تان، در یک روز به صد نفر سرویس دهی یا خدمات رسانی نمایید؟

چنانچه تصمیم دارید به یک کارآفرین موفق، پولساز و ماندگار تبدیل شوید؛ به سوال بعدی نیز پاسخ دهید:

آیا شما می توانید با مهارت، تجربه و همچنین تخصص‌تان، در یک روز به هزار نفر سرویس دهی یا خدمات رسانی نمایید؟ برای انجام این کار، چه راهکاری به ذهن‌تان می رسد؟

از شما می خواهیم به سوال بالا، با دقت و جزئیات تمام پاسخ دهید؛ و هیچ نکته ای را از قلم نیندازید. توجه داشته باشید پاسخ شما به سوال بالا، یعنی یک ایده ی کارآفرینی ناب و پولساز! همان چیزی که شما و دیگران همواره در جستجوی آن بوده اید.

سوال شماره چهار:

شما به یادگیری مطالب و مهارت های جدید، چقدر علاقه دارید؟

تا به اینجا شما دانستید که کدام مهارت ها، تجربه ها و همچنین تخصص ها را دارید و دیگر به آن ها چشم سنتی نگاه نخواهید کرد! برای نمونه؛ شما با مهارت تایپ آشنا هستید. در نگاه سنتی این سوالات را از خود خواهید پرسید:

من در هر دقیقه، چند کلمه را می توانم تایپ کنم؟ در هر ساعت، چند کلمه را می توانم تایپ کنم؟  و در هر روز؟ در هر روز، من تا چه میزان درآمد می توانم کس کنم؟ به دور از این سوالات؛ آیا من می توانم سفارشی را جذب کنم؟ آیا کسی هست که از مهارت من در تایپ، اطلاع داشته باشد؟

اما از امروز و همین لحظه بایستی این نگاه خود را کنار بگذارید؛ و به این فکر کنید که من چطور می توانم با این مهارت و تجربه ی خود، پاسخ سوال سوم را فراهم نمایم. اگر تصمیم داریم این مهارت و تخصص خود را تبدیل به یک خدمت برای افراد جامعه نمایید و این خدمت را در طول یک روز در اختیار هزار نفر قرار دهید، به چه مهارت ها و تجربه های دیگری نیاز دارید؟ تخصص های مکمل شما در این راه چیست؟

در این مرحله، فهرستی از مهارت ها و تخصص هایی را که بایستی آموزش ببینید با ذکر شماره و همراه با جزئیات یادداشت نمایید؛ برای نمونه:

  • یادگیری مهارت معرفی و شناساندن تخصص خود به 1000 نفر از افراد در یک روز
  • یادگیری نحوه ی پیاده سازی ایده و خدمت قابل ارائه به 1000 نفر از افراد در یک روز
  • یادگیری مهارت پیدا کردن مشتری یا مهارت بازاریابی خدمت
  • یادگیری مهارت سئو یا نمایش تخصص و خدمت من در نتایج صفحات اول جستجوهای گوگل

و…

شما می توانید تمام موارد ذکر شده در بالا آموزش دیده و در کار خود حرفه ای شوید.

سوال شماره پنج:

برای شروع یک کسب و کار اینترنتی، تا چه میزان بازار هدف خدمات خود را می شناسید؟

تا این مرحله شما با مهارت ها و تخصص های خود آشنا شده اید؛ ایده ای را در نظر گرفته و تصمیم گرفته اید برای عملی کردن آن ایده، مهارت های مکملی را بیاموزید. دقت داشته باشید یکی از مهم ترین ویژگی های افراد کارآفرین و موفق، شناخت کامل و دقیق بازار هدف خدمات خود است. اما شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که منظور از بازار هدف چیست؟ بازار هدف، مجموعه افرادی است که قرار است در آینده ی نزدیک برای خرید خدمت یا محصول شما، مشتری شما شوند.

اما در این مرحله، در یک فهرست موارد زیر را یادداشت کنید:

افراد با کدام جنسیت مشتری خدمات شما خواهند بود؟ افراد در چه رده سنی مشتری خدمات شما خواهند بود؟ میزان تحصیلات افرادی که قرار هست مشتری خدمات شما باشند، چه میزان است؟ در بازار هدف شما، چه تعداد از افراد روزانه ساعاتی را با موبایل و اینترنت سر و کار دارند؟ و در انتها بازار هدف شما، چه میزان درآمد ماهانه دارد؟

دقت داشته باشید شما می توانید با شناخت کامل و جامع از بازار هدف خود، بهتر و بیشتر در کسب و کار اینترنتی خود موفق باشید.

سوال شماره شش:

شما در دنیای کسب و کارهای اینترنتی، روزانه می توانید تا چه میزان زمان بگذارید؟

متاسفانه به عقیده ی بسیاری از افراد، کارآفرینان موفق زمان آزاد بیشتری دارند! چون خود رئیس خودشان هستند. این افراد چون کسب و کار خود را بر بستر اینترنت راه اندازی نموده اند، به همین دلیل لازم نیست هر روز در یک ساعت معین در محل کار حاضر شوند؛ پس وقت آزاد بیشتری برای تفریح دارند و…!

آیا شما نیز چنین فکری درباره کارآفرینان موفق دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است؛ بدانید که سخت در اشتباه هستید!

افراد کارآفرین و موفق، جزو پرمشغله ترین افراد یک جامعه هستند؛ به ویژه در سال های ابتدایی راه اندازی کسب و کار خود. افراد کارآفرین و موفق برخلاف بسیاری از افراد، از چیزهای مورد علاقه ی خود در راه رسیدن به هدف می گذرند؛ چیزهایی مانند گردش و تفریح، تماشای فیلم و تلویزیون و… این افراد در بعضی مواقع تنها سه ساعت زمان برای استراحت در طول یک شبانه روز دارند!!!

از شما می خواهیم پیش از شروع راه اندازی کسب و کار خود، واقع بین باشید! شما چه میزان از وقت خود را می توانید صرف کسب و کار خود نمایید؟ آیا می توانید در این راه چشم بر استراحت، گردش و تفریح و… ببندید؟

در این مرحله، فهرستی از علاقه مندی های خود را با ذکر شماره و جزئیات بنویسید؛ سپس در مقابل هر یک مشخص کنید که آیا می توانید برای رسیدن خواسته، از آن ها بگذرید؟ این نکته را فراموش نکنید که به احتمال بسیار زیاد سبک زندگی شما در راه رسیدن به یک کارآفرین موفق، تغییر خواهد کرد. برای نمونه:

  • به مسافرت رفتن علاقه دارم: من می توانم به مدت یک سال این علاقه مندی خود را کنار بگذارم.
  • من به تماشای سریال های فلان علاقه دارم: من می توانم به مدت دو سال این علاقه مندی را کنار بگذارم.

و…

سوال شماره هفت:

آیا من در راه رسیدن به هدف خود، تحمل تجربه ی شکست را دارم؟

همواره به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است در بهترین شرایط ممکن، با انتخاب بهترین ایده و همچنین یادگیری حرفه ای مهارت های مکمل و پیاده سازی تمام تکنیک های کسب و کارهای اینترنتی شکست را تجربه کنید! پیش از این اتفاق، از خود یک سوال بپرسید؛ من تا چه میزان توانایی تحمل شکست را دارم؟

در دنیای کسب و کارهای اینترنتی، شکست مفهومی ندارد! هر چه در راه رسیدن به هدف وجود دارد، تجربه است و بس. عدم قبول شکست، یکی از مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی های افراد کارآفرین و موفق است. افراد کارآفرین برای هر مشکلی، یک راه حل موثر پیدا می کنند؛ آن ها استاد حل مسائل و مشکلات هستند. این نکته را فراموش نکنید که شما می توانید با اعمال کمی تغییر در ایده و یا نحوه ارائه خدمت، هر مسئله ای را حل کنید. این شما هستید که احساس شکست را در خود معنی می کنید.

توصیه می کنیم با خود رو راست باشید؛ آیا شما توانایی حل مسائل و مشکلات را دارید؟ اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که همیشه و در هر موضوعی، به دنبال مقصر می گردد و تمام حوادث و اتفاقات را به گردن او می اندازد، باید بگوییم که شما هیچ وقت یک کارآفرین نخواهید شد! شما باید بتوانید مسئولیت تمام تصمیم ها و کارهای خود را، خود به گردن گرفته و برای حل آن ها تلاش نمایید. توانایی حل مسئله و مشکل، یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین مهارت های افراد موفق و کارآفرین است؛ مشکلات موجود در جامعه، مشکلات اقتصادی، مشکلات سیاسی، تحریم ها و… همه و همه موانع بسیار کوچکی هستند که یک فرد کارآفرین می تواند آن ها را به آسانی پشت سر گذارد.

سوال شماره هشت:

آیا من در راه رسیدن به هدف و راه اندازی کسب و کار خود، ریسک پذیر هستم؟

بسیاری از افراد جامعه تصور می کنند، کارآفرینی یعنی ریسک! و برای تبدیل شدن به یک کارآفرین بایستی همیشه ریسک کرد و تصمیمات خطرناک گرفت! اما این ریسک پذیری در باور افراد مختلف، متفاوت است. کمترین میزان ریسک پذیری، در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد؛ یک ایده ی ساده، زمان و مهارت.

در این مرحله برای خود پاسخ این دو سوال را بنویسید: من تا چه میزان ریسک پذیر هستم؟ و ریسک را در چه چیزهایی میبینم؟

سوال شماره نه:

من در راه رسیدن به هدف و راه اندازی کسب و کار خود، تا چه میزان می توانم بر روی خود سرمایه گذاری نمایم؟

یکی از بهترین و منطقی‌ترین روش های سرمایه‌گذاری در دنیای کارآفرینی، سرمایه‌گذاری بر روی خود است. بسیاری از افراد هستند که میلیون ها تومان پول را صرف ارسال ایمیل های تبلیغاتی می نمایند؛ اما نتیجه کار چیزی جز شکست نیست! این افراد، به اشتباه همه چیز را در داشتن یک وب‌سایت می دانند. فردی که هیچ اطلاع و دانش درستی از بازاریابی اینترنتی ندارد، با حرفه ای ترین وب‌سایت نیز نمی تواند درآمدی را کسب نماید! در این مرحله، نه ایده مهم است و نه طراحی وب‌سایت؛ بلکه مهم ترین چیز، مجموعه مهارت هایی است که بتوان با بهره گیری از آن ها در کسب و کار اینترنتی خود به موفقیت رسید.

سوال شماره ده:

چه مدت زمانی را برای رسیدن به درآمد قابل قبول خود در نظر گرفته اید؟

پیش از راه اندازی کسب و کار اینترنتی، از خود یک سوال بپرسید: برای رسیدن به درآمد عالی از کسب و کار خود، چقدر زمان در نظر دارید؟

همیشه و همواره واقع بین باشید؛ شعارها را کنار بگذارید و درست فکر کنید. اگر حتی تمام اصول و مهارت ها را به درستی اجرا نمایید، باز هم کسب درآمد قابل قبول در مدت چند روز ممکن نیست! این کار به تلاش، پشتکار، صبر و رشد نیاز دارد. در خوش ‌بینانه‌ترین حالت ممکن، تنها 90 روز برای شناساندن و‌ب‌سایت مرتبط با کسب و کار شما به موتورهای جستجو زمان نیاز است! آن هم در شرایطی که تمام اصول کسب و کارهای اینترنتی را بر روی وب‌سایت خود پیاده کرده باشید.