با ناگفته های کسب و کارهای اینترنتی سال 98 آشنا شوید

با ناگفته های کسب و کارهای اینترنتی آشنا شوید

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا کسب و کارهای اینترنتی تا این حد برای‌تان جذاب و ارزشمند است؟ و یا سوالی دیگر! آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا باید به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی فکر کنید؟

امروزه به دلیل شرایط موجود، بسیاری از افراد بر این تصورند که می توانند به آسانی وارد دنیای کسب و کارهای اینترنتی شده و درآمدهای بالایی کسب نمایند! اما واقعیت اینطور نیست؛ راه اندازه ی یک کسب و کار اینترنتی موفق و ماندگار، به هیچ وجه کار آسانی نیست. متاسفانه بسیاری از افراد اینطور فکر می کنند که می توان با راه اندازی یک پیج اینستاگرام، یک کانال تلگرام و یا حتی یک وب‌سایت اینترنتی، کسب و کاری را راه اندازی نموده و به یک کارآفرین پولساز تبدیل شوند! و ماهانه از درآمد فوق العاده ی خود لذت ببرند. اما حقیقت این نیست و این فکر تنها رویایی بیش نیست!

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی و کسب درآمد از آن، به مهارت ها، تخصص ها و عوامل بسیار زیادی بستگی دارد؛ که یادگیری و رعایت تمام این موارد می تواند سبب موفقیت شما در کسب و کار خود شود. پس واقع بینانه و با فکر تصمیم بگیرید. البته به این نکته توجه داشته باشید که منظور ما از کسب و کار اینترنتی در این مطلب، کسب و کار اینترنتی موفق، پولساز و ماندگار است؛ نه فقط یک پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام با تعداد اعضای بسیار بالا! مهم این است که شما بتوانید از این تعداد اعضای خود، درآمدی قابل توجه و نیز ماندگار کسب نمایید.

ما در این مطلب تصمیم داریم شما را بیشتر با کسب و کارهای اینترنتی آشنا کرده و برخی از واقعیت های پنهان این موضوع را شرح دهیم (واقعیت هایی که بسیاری از افراد از بیان آن ها، خودداری می نمایند). پس چنانچه به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی علاقه دارید، توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید و دستورالعمل های آن را عمل نمایید.

آیا می توان با سرمایه ی کم، ایده ی پولساز و نابی را راه اندازی نماییم؟

شاید این موضوع را می دانید که روزانه تعداد بسیار زیادی از افراد در اینترنت در جستجوی راه و روشی برای کسب درآمد از اینترنت هستند؛ بسیاری از این افراد همواره به دنیال ایده های ناب و کارآفرینی هستند تا بتوانند با سرمایه ی کم، کسب درآمد فوق العاده ای را تجربه کرده و زندگی‌شان را متحول کنند. شما نیز می توانید این موضوع را امتحان کنید؛ در اینترنت موارد زیر را جستجو نمایید:

کسب درآمد از اینترنت، کسب درآمد در خانه، ایده های پولساز، کار در منزل، ایده های کار در منزل، ایده های کارآفرینی، ایده های پولساز و…

پس از جستجوی این موارد، با سایت های بسیار زیادی مواجه خواهید شد! و در آن سایت ها، مطالب گوناگونی در رابطه با موضوعات بالا خواهید خواند. اما با جدیت می توان گفت هیچ یک در رابطه با ناگفته ها و حقایق کسب و کارهای اینترنتی، مطلبی را یادداشت نکرده است! اما چرا ما تصمیم داریم تا این نکات را به شما آموزش دهیم؟ به این دلیل که آگاه و واقع بین باشید و بدانید بدون تلاش، پشتکار و صبر، موفقیت ممکن نخواهد بود.

توجه شما را به موضوع دیگری جلب می کنیم؛ به هنگام جستجوی موارد بالا، سایت هایی را مشاهده کرده اید که در صفحه ی اول گوگل معرفی شده است. دقت داشته باشید حضور یک سایت در صفحه ی اول گوگل، یک رقابت تمام عیار با دیگر سایت ها است؛ یک رقابت ساعتی! چون ممکن است آن وب‌سایت در یک ساعت در صفحه ی اول و در ساعتی دیگر، در صفحه ی دوم نمایش داده شود. پس کسب رتبه ‌های برتر در گوگل برای یک وب‌سایت نیز نیاز به تلاش، پشتکار و صبر و همچنین رعایت برخی مهارت ها دارد. شما می توانید رتبه ی اول را برای یک وب‌سایت با تلاش و پشتکار فراهم نمایید، اما دقت داشته باشید حفظ این رتبه، به تلاش، پشتکار، صبر و همچنین تخصص بیشتری نیاز دارد.

در دنیای کسب و کارهای اینترنتی، اصول، نکات، مهارت ها و واقعیت های بسیار زیادی وجود دارد که متاسفانه افراد آشنا آن ها را مخفی نگه می دارند! و در تلاش هستند تا با وعده های جذاب، شما را فریب داده و جذب نمایند. این دسته از افراد، همواره در تلاش هستند تا موفقیت و کسب درآمد در کسب و کارهای اینترنتی را برای شما مثل آب خوردن، ساده جلوه دهند. البته راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، کار دشواری نیست! اما ماندگاری، موفقیت، کسب درآمد چشمگیر و همچنین پیشرفت در آن، فقط و فقط با تلاش و سخت‌کوشی شما ممکن است.

آیا برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی، فقط و فقط به یک ایده ی ناب و پولساز نیاز داریم؟

سعی کنید خود پاسخ این سوال را بیابید؛ کمی فکر کنید و سپس پاسخ دهید. متاسفانه بسیاری از افراد علاقمند به موضوع کارآفرینی و کسب و کارهای اینترنتی، یک دیدگاه اشتباه و همه‌گیر را دارا می باشند؛ دیدگاهی که تصور بر این دارد که یک کسب و کار اینترنتی می تواند تنها با یک ایده ی ساده و عجیب و غریب شروع شود! عده ای از این افراد نیز بر این باورند که راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی با استفاده از یک ایده ی تکراری (ایده ای که قبلا توسط دیگران عملی شده است) ارزشی نداشته و بایستی ایده ی مورد استفاده، بکر باشد. یکی از مهم ترین و اساسی ترین واقعیت های کسب و کارهای اینترنتی این است که تنها داشتن ایده ی ناب، کارساز نیست و موفقیت شما را به هیچ وجه تضمین نمی نماید. در این شرایط سوالات بسیاری برای شما مطرح می شود!

توصیه ی ما به شما این است: چنانچه سرمایه ی کمی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی دارید، استفاده از ایده بکر و احتمال موفقیت در آن، دو حالت دارد؛ یا محال است و یا امکان شکست خوردن شما در آن حتمی است. اما چنانچه شما سرمایه ی زیاد و قابل توجهی را دارا می باشید، بی شک به دنبال شروع ایده های عجیب و غریب باشید! در این وضعیت، ریسک موفقیت و یا عدم موفقیت بر عهده ی خودتان است.

این نکته را هیچگاه فراموش نکنید که برای کارآفرینی، نبایستی چرخ را از ابتدا اختراع کرد. امروزه بسیاری از کارآفرینان موفق و پولساز وجود دارند که تنها با ایجاد تغییرات کوچکی در محصولات و خدمات موجود در بازار، کسب و کار جدید و بسیار پردرآمدی را پایه گذاری کرده اند. شما تنها بایستی به نیازهای کنونی بازار دقت کرده و در تلاش برای بهبود و توسعه ی محصولات و خدمات موجود در بازار باشید.

هم اکنون انواع گوناگونی از محصولات و خدمات در بازار برای استفاده ی مشتریان وجود دارد؛ شما می توانید با ایجاد کمی تغییرات در جهت بهبود و توسعه ی آن ها و یا حتی ایجاد تغییر در نحوه خدمات رسانی و یا پشتیبانی، آن ها را تبدیل به یک محصول متمایز و متفاوت نمایید. فراموش نکنید هیچ کارآفرین موفقی با اولین ایده ی خود موفق نشده است! و هیچ ایده ی ناب و بکری وجود ندارد تا بتوانید آن را اجرا نکنید و همچنین در طول مسیر کارآفرینی خود، آن را توسعه، بهبود و تغییر دهید.

چرا شما فکر می کنید اولین و مهم ترین گام برای شروع یک کسب و کار اینترنتی، یک ایده ی ناب است؟ و چرا شما فکر می کنید که مشکل شما، فقط و فقط نداشتن یک ایده ی ناب و بکر و پولساز است؟

اگر ما به شما یک ایده ی ناب و پولساز بدهیم، آیا توانایی و مهارت اجرای آن را دارید؟

در پاسخ سوال اول باید بگوییم: خیر. برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق، ما فقط به یک ایده ی ناب نیاز نداریم.

بی شک شما با سرویس درخواست آنلاین تاکسی اسنپ آشنا هستید و به احتمال بسیار زیاد، از خدمات آن نیز هم استفاده کرده اید؛ اسنپ یک سرویس حمل و نقل درون شهری است که رشد چشمگیری را نیز در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است. شاید این سوال برای شما پیش آید که آیا اولین ایده ی سرویس حمل و نقل درون شهری به اسنپ اختصاص دارد؟ در پاسخ بایستی گفت: خیر. چند سال پیش از راه اندازی اسنپ، سرویس دیگری به نام “تاکسی یاب” وجود داشته است (به احتمال بسیار زیاد شما حتی این اسم را نشنیده اید). پس می توان نتیجه گرفت راه اندازی یک ایده ی نو و بکر، همیشه دلیل بر موفقیت و ماندگاری شما نمی تواند باشد. سرویس درخواست آنلاین تاکسی اسنپ در شروع کار خود، تمامی ضعف ها و نکات موجود در بازار هدف خود را شناسایی کرده و با الگو قرار دادن نمونه های جهانی و موفق این ایده (یعنی سرویس uber) فعالیت خود را در تهران آغاز کرد و با گذشت زمان و استواری در راه، در مراکز استان ها فعال شد. توجه داشته باشید پس از اسنپ، سرویس های درخواست آنلاین تاکسی دیگری نیز راه اندازی شد؛ برای نمونه تپ سی، الو پیک، دینگ و… که هرکدام براساس نقاط قوت و ضعف خود، بخشی از بازار را به خود اختصاص داده اند.

یا برای مثال دیگر؛ آیا اولین فروشگاه اینترنتی در ایران، دیجی کالا بوده است؟ با اطمینان می توان گفت: خیر. دلیل پیشرفت روزافزون دیجی کالا، تنها دو نکته یا استراتژی مهم است؛ یک یاددداشت توضیحات کامل برای کالاهای دیجیتال و برقی و دو ضمانت بازگشت کالا پس از یک هفته. یا مثال های دیگر! آیا با نت برگ و تخفیفان آشنایی دارید؟ پلتفرم تخفیف. نت برگ پس از تخفیفان راه اندازی شده است و می توان با اطمینان خاطر گفت در مقایسه با تخفیفان، بسیار موفق می باشد؛ توجه داشته باشید بعد از راه اندازی این دو وب‌سایت تخفیف، وب‌سایت های دیگری نیز راه اندازی شده است. پس با در نظر گرفتن مثال های بالا، به راحتی می توان دانست که برای موفقیت در راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق و پولساز، نبایستی حتما ایده ی ناب و بکری داشته باشیم! شما می توانید تنها با دقت در محصولات و خدمات موجود در بازار و بررسی شرایط آن ها، فرصت های کارآفرینی جدیدی را برای خود فراهم آورید.

 

با استفاده از چه روش هایی می توانم ایده ی خود را به یک ایده ی پولساز تبدیل نمایم؟

در ابتدا این موضوع را بررسی نمایید که ایده ی شما می تواند راه حلی برای کدام مشکلات باشد. این ایده مناسب استفاده برای کدام گروه و قشر از جامعه است (توصیه می کنیم این گروه و قشر را با دقت تمام بررسی کرده و مشخص نمایید)؛ سپس جنیست، رده ی سنی و همچنین میزان تحصیلات افراد این گروه و قشر را مشخص نمایید. دقت داشته باشید مشخص کردن دقیق موارد نام برده شده جملات قبل، موفقیت شما را در بازار هدف تضمین خواهد کرد. فراموش نکنید یکی از مهم ترین واقعیت های موجود در دنیای کسب و کارهای اینترنتی و همچنین افزایش دهنده ی شانس موفقیت شما، شناخت بیشتر و بهتر بازار هدف می باشد. اکنون که با بازار هدف خود آشنا شده اید، این نکته را بررسی نمایید که افراد این بازار، چه علاقمندی هایی دارند؟ کدام موضوعات برای آن ها، دارای اهمیت بوده و نیز کدام موضوعات سبب تنفر و رنج آن ها می شود؟ با پاسخ به این سوالات، شما می توانید ایده ی ابتدایی خود را به بلوغ رسانده و با اعمال برخی تغییرات مهم و ضروری، نیاز بخشی از بازار هدف را با محصول یا خدمت خود برطرف نمایید.

یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین واقعیت های دنیای کسب و کارهای اینترنتی که بسیاری از افراد به آن بی توجه هستند، این است که هر چه بیشتر و بهتر درباره ی بازار هدف خود بدانید، می توانید محصول یا خدمت خود را با اطمینان خاطر ارائه کرده و بخش گسترده ای از نیاز مشتریان را پوشش دهید.

با استفاده از چه روش هایی می توانم ایده ی خود را به یک کسب و کار اینترنتی موفق تبدیل نمایم؟

شما تا این مرحله، به خوبی دانستید ایده ی موردنظر شما برای کدام گروه ازافراد جامعه مناسب است؟ و همچنین به چه نحوی مشکلات آن ها را حل خواهد نمود؟

در این مرحله بایستی ساده ترین نسخه از محصول یا خدمت خود را در کمترین زمان ممکن آماده کرده (اصطلاحا به نسخه ی ساده ی محصول یا خدمت شما، MVP گفته می شود) و روانه ی بازار هدف نمایید؛ تنها تفاوت این نسخه ی ساده با نسخه ی نهایی در نداشتن ویژگی های جانبی محصول یا خدمت است.

به این نکته توجه داشته باشید که MVP محصول یا خدمت شما، به هیچ وجه نسخه ی اولیه ی رایگان یا نسخه ی دمو نمی باشد! MVP، نیاز و مشکل اصلی بازار هدف شما را برطرف می نماید و مشتری برای خرید آن تعلل نمی نماید.

آیا شما هنوز در مرحله ی تبدیل ایده به محصول یا خدمت مانده اید همین امروز شروع کنید و ایده آل گرایی را کنار بگذارید! همین امروز این نکته را بررسی نمایید که چطور می توانید ایده ی ارزیابی شده و نهایی شده خود را به MVP تبدیل نمایید و آن را در سریع ترین زمان ممکن به اولین مشتری از بازار هدف خود بفروشید.

من چگونه می توانم محصول یا خدمت خود را در اینترنت به بازار هدف خود معرفی نمایم؟

یکی دیگر از مهمترین مهارت های یک کارآفرین موفق و پولساز، مهارت بازاریابی یا معرفی محصول یا خدمت خود است؛ دقت داشته باشید امروزه در بازار، محصولات بسیار گوناگون و متنوعی وجود دارد که تمامی تولیدکنندگان آن ها، قصد فروش محصول یا خدمت خود را دارند. اما تنها بیست درصد از این تعداد تولیدکننده می تواند موفق باشد و هشتاد درصد از فروش بازار را به خود اختصاص دهد؛ بیست درصد باقی از ظرفیت بازار نیز به هشتاد درصد از جامعه ی تولید کنندگان (تولیدکنندگان ضعیف) باقی می ماند.

شاید این سوال برای شما پیش آید که آیا محصول یا خدمت ارائه شده توسط آن بیست درصد از تولیدکنندگان (تولیدکنندگان موفق)، با کیفیت تر و بهینه تر بوده است که هشتاد درصد از سهم فروش بازار را به خود اختصاص داده اند؟ در پاسخ باید گفت: خیر! این گروه بیست درصدی، فقط و فقط مهارت لازم و کافی را در بازاریابی محصول و خدمت خود و فروش آن داشته اند.

بازاریابی، یک مهارت و تخصص است؛ مهارت و تخصصی که بایستی آن را کسب کنید! زیرا شما بدون داشتن این مهارت و تخصص، حتی با داشتن عالی ترین محصول و خدمت، نمی توانید سهم چشمگیری از بازار هدف را به خود اختصاص دهید و شکست خواهید خورد. پس بازاریابی، یک علم است.

یکی دیگر از واقعیت‌ های مهم کسب و کارهای اینترنتی که خیلی‌ها نمی‌دانند، ایجاد احساس نیاز در مشتری است. مشتریان بایستی محصول یا خدمت شما را ببینند؛ این اتفاق سبب ایجاد اعتماد در مشتریان خواهد شد. با مهارت و تخصص بازاریابی کاری کنید که مشتریان بازار هدف شما به محصول یا خدمت شما، احساس نیاز کنند.

در یک کسب و کار اینترنتی، شما همواره به فعالیت در شبکه های اجتماعی نیاز دارید؛ داشتن یک وب‌سایت، همچنین فعالیت در شبکه های اجتماعی پربازدید و نیز بهره گیری از مهارت بازاریابی با استفاده از ارسال ایمیل های تبلیغاتی صحیح. موتور جستجوگر گوگل را از یاد نبرید؛ مشتریان بازار هدف شما از طریق جستجوی گوگل به دنبال حل مشکل و برطرف کردن نیازهای خود هستند. شما بایستی مهارت و تخصص لازم و کافی برای رساندن محصول یا خدمت خود به صفحات اول جستجوی گوگل را کسب نمایید؛ به این نکته دقت داشته باشید که هر چه تعداد افراد بیشتری با محصول یا خدمت شما آشنا شوند، فروش شما نیز بیشتر خواهد شد. یعنی:

فروش بیشتر = سودآوری بیشتر

و

سودآوری بیشتر = توسعه و پیشرفت کسب و کار شما و در نتیجه ماندگاری.

 

من چطور می توانم در توسعه ی کسب و کار اینترنتی خود، رقیبان را شکست دهم؟

شما برای توسعه ی کسب و کار خود و همچنین شکست رقبا، بایستی استراتژی دقیق و مشخصی داشته باشید. شما بایستی بدانید در کسب ‌وکار اینترنتی، بدون داشتن استراتژی، بی شک شکست خواهید خورد؛ پس مهارت‌ها و تخصص های کسب و کار اینترنتی خود را ارتقا دهید. چنانچه شما در کسب و کار اینترنتی خود، استراتژی نداشته باشید، همیشه باید با روش ‌هایی مانند تخفیف دادن  پی در پی و کاهش قیمت به رقابت با رقبای خود بپردازید! در حالی که رقبای شما با بهره گیری از مهارت و تخصص بازاریابی و فروش و همچنین داشتن یک استراتژی مشخص، محصول یا خدمت مشابه شما را حتی با قیمت بیشتر به مشتریان بازار هدف می ‌فروشند.

 

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که همه چیز، تنها داشتن یک ایده ناب و یک محصول یا خدمت عالی نیست؛ بلکه موفقیت در کسب و کار اینترنتی یعنی داشتن یک استراتژی مشخص و همچنین بهره گیری از مهارت های بازاریابی و فروش.