پنج توصیه ی سرنوشت ساز برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی پولساز

پنج توصیه ی سرنوشت ساز برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی پولساز

همراه با توسعه ی تکنولوژی، فعالیت‌ های اینترنتی گوناگونی به وجود آمده اند که بسیاری از کاربران از آن‌ ها بی‌ خبر می باشند؛ این فعالیت‌ ها با کسب درآمد همراه هستند اما به دلیل فراگیر نبودن آن‌ ها و عدم اطلاع صحیح افراد جامعه، ممکن است برای بسیاری از کاربران ناشناخته باشند. در سال های اخیر، کسب و کار اینترنتی واژه ‌ای است که بیشتر از قبل بر سر زبان ‌ها افتاده و توجه بسیاری از افرادجامعه را به خود جلب کرده است؛ هر چند که در سال‌ های اولیه ‌ی ورود اینترنت به ایران نیز در رابطه با کسب و کارهای اینترنتی صحبت می‌شد! اما کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی کسب و کارهای اینترنتی به پولسازترین و سودآورترین کسب و کارهای حال حاضر جهان تبدیل شوند. به عقیده ی بسیاری از افراد جامعه، راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی کار نسبتا ساده ای است! اما متاسفانه حقیقیت اینطور نیست. راه اندازی، ادامه و توسعه ی یک کسب و کار اینترنتی به عوامل و مهارت های بسیاری زیادی نیاز دارد که بایستی همه در کنار یکدیگر انجام شوند. برای نمونه بایستی وب‌سایت کسب و کار اینترنتی شما جایگاه مناسب و ایده‌آلی در نتایج موتورهای جستجو به ویژه گوگل داشته و این جایگاه حفظ شده و روز‌به‌روز ارتقاء یابد. به این نکته دقت داشته باشید که شما به عنوان یک کسب و کار اینترنتی فعال و پولساز باید در تمام طول روز، ماه و سال حضور آنلاین داشته و در جهت افزایش نفوذ خود و همچنین بیشتر دیده شدن‌تان تلاش نمایید. چنانچه تصمیم دارید به دنیای کسب و کارهای اینترنتی وارد شوید و کسب و کار اینترنتی مستقل خود را راه اندازی نمایید، این مطلب را مطالعه نمایید؛ پنج توصیه ی مهم و سرنوشت ساز برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی پولساز. فراموش نکنید رعایت این پنج توصیه ی مهم می تواند یاری‌رسان شما در رسیدن به موفقیت و ماندگاری شود.

راه ‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، یکی از بهترین روش‌ های ورود به دنیای کسب و کارهای اینترنتی است. هنگامی که درباره فروشگاه های اینترنتی صحبت می ‌شود، بسیاری از افراد مشتاق به ورود به دنیای کسب و کارهای اینترنتی تصور می ‌کنند که حتما می‌ بایست فروشگاهی مانند دیجی کالا یا بامیلو را راه ‌اندازی کرده و به فروش اجناس و محصولات گوناگون بپردازند! درحالی که موضوع همیشه به این صورت نیست؛ توجه داشته باشید در یک فروشگاه اینترنتی، امکان ارائه‌ ی انواع گوناگونی از محصولات و یا خدمات متنوع وجود دارد و لزومی ندارد که شما حتما به فروش اجناس خاصی بپردازید. شما حتی می‌توانید فقط و فقط خدمات‌ خود را با استفاده از وب‌سایت و فروشگاه اینترنتی‌ خود، به فروش برسانید؛ خدمات گوناگونی مانند طراحی گرافیکی (شامل طراحی کارت ویزیت، بروشور، بنر، تراکت های تبلیغاتی و…)، خدمات برنامه نویسی، خدمات طراحی وب‌سایت، خدمات سئو و بهینه سازی وب‌سایت، خدمات بازاریابی اینترنتی، خدمات ترجمه آنلاین، خدمات آموزش آنلاین و… نمونه ‌هایی از خدماتی هستند که شما می ‌توانید آن ها را به صورت اینترنتی و از طریق وب‌سایت خود ارائه کنید. کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین می توانند با سرمایه ی کمتری نیز راه اندازی شوند؛ اما برای موفقیت و ماندگاری این کسب و کار در بین رقبا، به یک وب‌سایت کاربرپسند و نیز متمایز نیاز دارید. همچنین اگر واقعا تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را دارید، بایستی محصولات و خدمات عرضه شده از سوی شما، نیاز مشتریان جامعه ی هدف را شناخته و برطرف نماید. تنها در این صورت که می توانید از ماندگاری کسب و کار خود، اطمینان حاصل نمایید.

 

1-        به ارائه ی خدمات ارزشمند بپردازید.

چنانچه تصمیم جدی بر راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی دارید، در ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که حوزه ی فعالیت ها و خدمات دهی شما می تواند بازاری به وسعت تمام مردم جهان باشد! یعنی می توانید به تمامی مشتریان بازار هدف خود در سرتاسر نقاط جهان، دسترسی داشته باشید. اما این نکته، باز هم تضمین کننده ی موفقیت و ماندگاری شما در دنیای کسب و کارهای اینترنتی نمی تواند باشد. زیرا علاوه بر شما، رقبای بسیار بزرگ و کوچکی وجود دارند که محصولات و خدماتی مشابه با محصولات و خدمات شما عرضه کرده و در این راه، از ارائه ی هر خلاقیت و نوآوری در امر بازاریابی و فروش غفلت نمی کنند.

شاید این باور را داشته باشید که تنها راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی همراه با عرضه ی محصولات بسیار خوب و با کیفیت و دارای قیمت مناسب، فروش و موفقیت شما را در بین مشتریان بالقوه تضمین خواهد نمود؛ اما این موارد نمی تواند موفقیت شما را در فروش قطعی کند. محصولات و خدمات عرضه شده در کسب و کار اینترنتی شما بایستی برطرف کننده ی صحیح نیازهای مشتریان شما بوده و آن ها را از مراجعه به دیگر کسب و کارها مصون نماید. پس این نتیجه را می توان گرفت که بایستی در کسب و کار خود شرایطی را فراهم نمایید تا مشتریان بازار هدف شما، تنها محصولات و خدمات ارائه شده از سوی شما را انتخاب کرده و خریداری نمایند.

2-        برای راه اندازی صحیح کسب و کار خود، از دامنه ی گیرا و مناسب و هاست قابل اعتماد استفاده نمایید.

یکی دیگر از نکات مهم و بسیار تاثیرگذار در راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین، انتخاب و خریداری دامنه ی مناسب و هاست قابل اعتماد است. توجه داشته باشید انتخاب یک دامنه ی مناسب و کاربرپسند، اولین و مهمترین گام در راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی است؛ به یاد داشته باشید نام دامنه ی انتخابی، بایستی کوتاه، گیرا و موثر باشد تا هر کاربری بتواند آن را در ذهن خود نگه دارد.

چنانچه علاقع دارید کسب و کار اینترنتی شما، در 24 ساعت شبانه روز، هفت روز هفته و تمام روزهای ماه و سال برای شما درآمد چشمگیری را به همراه داشته باشد بایستی یک هاست قابل اعتماد و مناسب را برای خرید انتخاب نمایید. متاسفانه بسیاری از افراد، این نکته ی بسیار مهم  را در سال های ابتدایی راه اندازی کسب و کار خود بی اهمیت می دانند! به همین دلیل در اکثر موارد، کسب و کار اینترنتی آن ها در همان سال اول شکست خورده و همان سرمایه ی کم نیز به هدر می رود. پس توجه داشته باشید راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق و ماندگاری آن، نیازمند صرف هزینه برای خریداری یک دامین گیرا و یک هاست قابل اعتماد و مناسب است.

3-        مدیریت صحیح و به‌روز وب‌سایت کسب و کار خود را از یاد نبرید!

به این نکته توجه داشته باشید که برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق و ماندگار، بایستی مهارت های اولیه برای شناسایی، کنترل و نیز برطرف کردن خطاهای احتمالی به وجود آمده در وب‌سایت خود را داشته باشید. برای فعالیت حرفه ای آنلاین و همچنین جلب توجه مشتریان بازار هدف خود، شما نیاز به برنامه و وب‌سایتی خالی از هرگونه خطا و مشکلی دارید.

بدین صورت که برنامه یا وب‌سایت شما بایستی عملکردی صحیح و سریع داشته باشد تا بتواند نیاز و مسئله ی کاربران مراجعه کننده را به صورت کامل برطرف نماید. پس بایستی در تمام مواقع، از جریان صحیح کار در برنامه یا وب‌سایت خود اطمینان حاصل کرده و انتظار بهترین خدمت رسانی به مشتریان بالقوه را داشته باشید. در یک وب‌سایت، کلیدی ترین وتاثیرگذارترین صفحات عبارتند از: صفحه ی اصلی وب‌سایت، فروشگاه اینترنتی وب‌سایت و همچنین صفحه ی محصولات پربازدید و پر فروش وب‌سایت شما. برای جلب توجه و ایجاد اعتماد در مشتریات بالقوه ی بازار هدف، بایستی فروشگاه آنلاین کسب و کار شما دارای سیستم پرداخت آنلاین امن باشد؛ همچنین به یک سیستم با کیفیت و مشتری مدار ارسال محصولات (چه محصولات فیزیکی و چه محصولات دانلودی) مجهز باشد.

4-        با بازدیدکنندگان وب‌سایت خود و مشتریان‌تان، ارتباطی دوستانه و صمیمانه داشته باشید.

راه اندازی یک کسب و کار موفق و ماندگار و همچنین جلب اعتماد گسترده ی مشتریان، روندی طولانی، زمان بر و دشوار است! توجه داشته باشید شما به عنوان مدیر و موسس یک کسب و کار اینترنتی و آنلاین، برای افزایش فروش و همچنین تضمین موفقیت، نیازمند ایجاد ارتباطی قوی و ماندگار با مشتریان قبلی، فعلی و آینده ی خود هستید؛ توصیه می کنیم ارتباطی دوستانه و سازنده را با مشتریان خود ایجاد نمایید. این ارتباط دوستانه می تواند سبب افزایش میزان اعتماد آن ها به شما شده و آن ها را به مشتریان دائمی کسب و کار شما تبدیل نماید.

یکی از اقدامات جالبی که می توانید برای اعتمادسازی بیشتر و بهتر انجام دهید، راه اندازی بخش پشتیبانی از مشتری (سیستم پشتیبانی آنلاین 7 در 24) در وب‌سایت تان است. در این قسمت مشتری می تواند اطلاعات اولیه موردنیاز درباره محصول یا خدمتی خاص را کسب کرده و با اطمینان خیال خریداری نماید. همچنین می توانید بازخورد آن ها را پس از خرید و استفاده از محصول یا خدمت جویا شوید؛ که این امر سبب بهبود و برطرف سازی مشکلات احتمالی موجود در خدمت سازی می شود.

5-        ترافیک ورودی به وب ‌سایت خود را افزایش دهید!

پس از عمل به توصیه ‌های قبلی و راه اندازی صحیح کسب و کار اینترنتی خود (فروشگاه اینترنتی خود)، اکنون بایستی نسبت به افزایش ترافیک وب‌سایت  خود و بازدید آن اقدام نمایید. توجه داشته باشید یکی از مهم ترین مهارت های راه اندازی و نیز توسعه ی یک کسب و کار اینترنتی، بهینه سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو به ویژه موتور جستجوی گوگل است. این شیوه سبب ارتقای شما در نتایج موتورهای جستجو شده و به سادگی، کاربران آنلاین بیشتری را به سوی وب‌سایت شما هدایت می نماید. فراموش نکنید این روش یکی از بهترین شیوه های بازایابی برای محصول یا خدمت در دنیای کسب و کارهای اینترنتی می باشد که بدون صرف هزینه های گزاف تبلیغات، می توانید روزانه هزاران نفر را به بازدید از وب‌سایت خود سرازیر نمایید که در بین این افراد، مشتریان جامعه ی هدف شما نیز جای دارند.

دقت داشته باشید در کنار بهره گیری از مهارت های موردنیاز برای افزایش ترافیک وب‌سایت و همچنین بازدید آن، شما نیازمند راه اندازی کمپین های تبلیغاتی گسترده نیز می باشید. راه اندازی این کمپین ها سبب می شود تا آمار ورودی وب‌سایت شما متحول شده، افراد بسیار بیشتری با کسب و کار شما آشنا شده و از آن حمایت نمایند. البته در این مرحله بایستی با مهارت های پیگیری کمپین ها آشنایی داشته باشید؛ یعنی بایستی در زمان دقیق با بررسی وضعیت کمپین خود از موثر بودن یا موثر نبودن آن اطلاع دقیق کسب نمایید. موثر بودن یک کمپین سبب سودآوری قابل قبول شده و از هدر رفتن پول و زمان جلوگیری می نماید؛ در غیر این صورت، کمپین بی تاثیر را متوقف نمایید.

امروزه به دلیل رونق وب‌سایت‎ ها، فروشگاه‌ های آنلاین و همچنین افزایش شمار کاربران اینترنتی، کسب و کارهای اینترنتی نیز در سطح وسیعی گسترش پیدا کرده است. ايده ی اصلی شکل گیری کسب و کارهای اینترنتی بر پایه ی قابليت‎ ها و امکانات اينترنت می ‌باشد. شاید این موضوع را شما می دانید که فروشگاه ‌های اینترنتی در هنگام شروع کار، مخاطب چندانی ندارند و به همین دلیل ممکن است شما تا اولین فروش از فروشگاه اینترنتی‌ خود، زمانی را منتظر بمانید؛ اما این سوال پیش می‌آید که در این مدت زمان چه باید کرد؟ دقت داشته باشید شما در این مدت زمان بایستی به بازاریابی و تبلیغات گسترده ی محصول یا خدمات خود بپردازید. مدیریت یک کسب و کار اینترنتی، نگهداری از آن و همچنین توسعه‌ ی وب‌سایت کسب و کار خود، فرآیندی است که نیاز به تخصص و مهارت لازم و کافی دارد. توجه داشته باشید فروشگاه اینترنتی شما، برند تجاری شما می باشد؛ پس چه تعداد مشتریان شما افزایش یابد، ارزش برند شما نیز افزایش خواهد یافت. یک برند، اولین توصیف از یک محصول، یک خدمت و یا یک سازمان است؛ می توان گفت تمام برند ها، به طور معمول تصویری را تداعی می کنند، که این تصویر ممکن است فرهنگی، زبانی، و یا شخصی باشد. داشتن یک برند قوی به شما و مجموعه ی شما کمک می کند تا خود را در بازار هدف متمایز نشان دهید.

 

شما می‌توانید با توسعه ی فروشگاه اینترنتی خود، محصولات و یا خدمات بیشتری را ارائه داده و طیف بیشتری از مشتریان بازار هدف را به سوی کسب و کار اینترنتی خود جذب کنید.