با معیارهای بررسی میزان موفقیت یک کسب و کار اینترنتی آشنا شوید

با معیارهای بررسی میزان موفقیت یک کسب و کار اینترنتی آشنا شوید

در کسب و کارهای اینترنتی مهم نیست که شما چند سال سن دارید! و یا اصلا مهم نیست که شما چقدر سرمایه دارید! در یک کسب و کار اینترنتی مهم نیست که شما در کجای کره ی زمین زندگی می کنید! راه های بسیار زیادی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارند؛ در واقع شما سعی می کنید تا تمام مهارت های شاخه های گوناگون را یاد بگیرید! اما این موضوع سبب می شود تا شما تبدیل به یک اقیانوس به عمق یک سانتیمتر شوید! در دنیای امروزی این نوع نگرش و عملکرد جایگاهی ندارد و بی شک در دراز مدت به موفقیت ختم نخواهد شد.

معیارهای بررسی میزان موفقیت یک کسب و کار اینترنتی

با معیارهای بررسی میزان موفقیت یک کسب و کار اینترنتی آشنا شوید

واقع بین باشید؛ با خود روراست باشید. از انجام چه کاری در زندگی لذت می برید؟ فکر می کنید در انجام چه کاری مهارت دارید و عالی هستید؟ آیا شما به نوشتن علاقه دارید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، از همین امروز، فعالیت خود را با نوشتن در وبلاگ شخصی خود آغاز کنید. چنانچه شما برنامه نویس خوبی هستید، در وب سایت هایی که برنامه نویس هادر آن ها عضو هستند و پروژه قبول می کنند، عضو شوید. یا برنامه های نوشته شده ی خود را در وب‌سایت شخصی خود و یا انواع بازارهای فروش نرم افزار مجازی قرار دهید.

ممکن است این مسئله را از افراد زیادی شنیده باشید که به دلیل نداشتن پول یا سرمایه ی کافی دست به راه اندازی کسب و کاری جدید نمیزنند! اما بهتر است بدانید این موضوع آخرین و کم اهمی ترین مانع برای راه اندازی یک کسب و کار است. توصیه می کنیم شغل فعلی خود را حفظ کنید و تا زمان فرارسیدن زمان مناسب، همزمان بر روی کسب و کار خود نیز، فعالیت نمایید. بی شک برای شروع هر کسب و کاری (حتی اینترنتی) بسته به نوع آن، به سرمایه نیاز خواهید داشت؛ اما مهمترین سرمایه گذاری در زمینه کسب و کار مستقل خود، آموزش و یادگیری مهارت هایی است که در مسیر رسیدن به موفقیت، بسیار حیاتی می باشند.

یک فرد کارآفرین به همراه ایده‌ای نو و همچنین تهیه محصول یا خدمتی خاص که می تواند برای کاربران جذاب باشد و نیازهای آن ها را برطرف نماید، کافی است. نگران نباشید؛ آهسته آهسته ایده هایی جدیدتر و بهتر در مسیر حرکت شما پدیدار خواهند شد. هر مدیر یا بنیانگذار کسب و کار اینترنتی، به دنبال سودآوری و افزایش فروش محصول یا خدمت خود است تا بتواند در کسب و کار اینترنتی‌اش به موفقیت و ثروت دست پیدا کند. برای رسیدن به موفقیت در هر فعالیت، تلاش و کسب و کاری بایستی یک معیار یا شاخص مشخص و همچنین استاندارد داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن، میزان موفقیت خود را بسنجیم. بی شک دنیای کسب و کارهای اینترنتی از این قوانین مستثنی نیست! پس می توان گفت هر کسب و کار اینترنتی برای آن که بتواند با موفقیت در مسیر حرکت خود دست یابد و مراحل را پشت سر گذارد، بایستی با تلاش و نوآوری های خود، به شاخص ها و معیارهایی مشخص مرتباط با خود در طول زمان، دست یابد؛ و همچنین این شاخص ها و معیارها را افزایش داده تا به هدف نهایی خود دست یابد.

برای اندازه گیری و همچنین سنجش میزان موفقیت در یک کسب و کار اینترنتی و همچنین میزان موفقیت در بهینه سازی سایت و سئو (یا هر فعالیت یا مهارت بازاریابی یا فروش اینترنتی دیگری) شاخص ها و نیز معیارهایی وجود دارد که هر یک دارای معنا و مفهومی خاص می باشند. دقت داشته باشید در ادبیات دنیای الکترونیک به این شاخص و معیارهای استاندارد key performance indicator یا در اصطلاح KPI و در زبان فارسی شاخص عملکردی گفته می شود. تعداد KPI های موجود یا همان شاخص های عملکردی بسیار زیاد می باشد و بسته به نوع و حوزه ی فعالیت هر کسب و کار اینترنتی، از تعدادی از آن ها بهره می جوید. نکته ی مثبتی در رابطه با شاخص های عملکردی وجود دارد این است که می توان آن ها با یکدیگر ترکیب کرده و عدد تازه ای به دست آورد؛ عددی که معنایی متفاوت و جدید از اجزای سازنده ی خود دارد.

معیارهای بررسی میزان موفقیت یک کسب و کار اینترنتی

در این مطلب مهم ترین و موثرترین شاخص های عملکردی یا KPI ها را برای شما توضیح خواهیم دارد؛ با ما همراه باشید.

1-    تعداد بازدید از وب‌سایت شما

این شاخص عملکردی بیانگر این موضوع می باشد که وب‌سایت شما در یک بازه ی زمانی معین (برای مثال روز، ماه و سال) چه تعداد بازدید داشته است. هر چه مقدار این شاخص عملکردی بیشتر باشد، وضعیت وب‌سایت شما نیز بهتر است؛ البته بعضی مواقع نیز ممکن است که ترافیک ورودی به وب‌سایت شما اشتباه باشد! یعنی افرادی وارد وب‌سایت ما شوند که جزوی از بازار هدف ما نیستند و در نتیجه خریدی نیز از طرف آن ها انجام نخواهد شد.

2-    میزان تعامل در وب‌سایت کسب و کار شما

این شاخص کاربردی نشان دهنده و بیانگر میزان اثرگذاری وب‌سایت شما در جذب مشتریان بالقوه از بازار هدف است.

3-    خالص بازدید از وب‌سایت شما

در شاخص عملکردی شماره 1، چنانچه یک کاربر در دو روز متفاوت، به وب‌سایت شما وارد شود (ورودهای پیاپی)، هر بار ورود جزو تعداد بازدیدها به حساب می آید؛ اما در این شاخص عملکردی، ورود هر کاربر به وب‌سایت شما فقط و فقط یک بار به حساب می آید. در توضیح این شاخص باید گفت: چنانچه کاربری برای اولین بار وارد وب‌سایت شما شود، این ورود در تعداد خالص بازدید به حساب آمده و ثبت می شود اما در دفعات آینده، اگر باز هم وارد سایت شما شود، این ورودها دیگر به عنوان شاخص بازدید به حساب نمی آید و ثبت نمی شود.

4-    نرخ بازگشت در وب‌سایت شما

این شاخص، درصد افرادی را مشخص می نماید که نسبت به تعداد کل افرادی که وب‌سایت شما را مشاهده کرده اند، بیشتر از یک بار وارد وب‌سایت شما شده اند. هر چه مقدار این عدد بزرگتر باشد، یعنی میزان رضایت کاربران از وب‌سایت شما بیشتر بوده و به همین دلیل، بازدید دوباره از وب‌سایت شما را ترجیه داده اند! و این اتفاق بسیار خوبی است! زیرا بازدیدکننده ی بیشتر از وب‌سایت شما یعنی افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت و در نتیجه فروش بیشتر.

5-    متوسط زمان بازدید از وب‌سایت شما

این شاخص عملکردی بیانگر این موضوع است که هر کاربر به طور متوسط چه مدت زمانی در سایت شما حضور داشته و به گردش در میان مطالب، محصولات یا خدمات شما پرداخته است! این شاخص عملکردی، یکی از مهم ترین نرخ ها برای بیان میزان موفقیت شما در نگهداری یک کاربر در وب‌سایت تان می باشد. توجه داشته باشید هر چه مقدار این عدد بزرگتر باشد، یعنی مطالب و محتوای (محصولات یا خدمات) موجود در وب‌سایت شما برای کابران مفید و جذاب و اثرگذار می باشد.

معیارهای بررسی میزان موفقیت یک کسب و کار اینترنتی  3

برای بررسی و تحلیل کسب و کارهای اینترنتی فعال در تمامی کشورها، به ویژه ایران می توانید به وب‌سایت معتبر و جهانی www.alexa.com مراجعه نمایید؛ سپس در بخش  Top Sites در قسمتBy Country کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید. وب سایت الکسا، 500 وب‌سایت محبوب و موفق هر کشور را به صورت تحلیل روزانه و ماهانه به کاربران ارائه می کند؛ شما می توانید با مشاهده 500 وب سایت محبوب در کشور ایران، جایگاه تمامی کسب و کارهای اینترنتی را در 10 گروه عمده خود قرار دهید و براساس موفقیت های آن ها پیش روید.

یکی از مهم ترین موارد اثرگذار بر یک کسب و کار اینترنتی در فضای الکترونیک، میزان ترافیک ورودی به وب‌سایت آن کسب و کار است؛ اما نکته ی دیگری که بایستی به آن نیز توجه کرد این است که این ترافیک وارد شده به وب‌سایت از کدامین بخش ها صورت می پذیرد؛ یا به بیان ساده تر، کدام منابع اینترنتی و کدام وب‌سایت ها، کاربران به سوی وب‌سایت شما هدایت می کنند.

معیارهای بررسی میزان موفقیت یک کسب و کار اینترنتی  6

بررسی چهار کانال ورود کاربر به وب‌سایت شما

به طور معمول، یک کاربر اینترنت می تواند به چهار شیوه ی زی وارد وب‌سایت شما شود:

شیوه ی اول:

به صورت کاملا مستقیم یا direct traffic (دایرکت ترافیک) وارد وب‌سایت کسب و کار شما شود.

شیوه ی دوم:

با استفاده از لینک سایت های دیگر یا referral traffic (ریفیرال ترافیک) وارد وب‌سایت کسب و کار شما شود.

شیوه ی سوم:

با استفاده از نتایج موتورهای جستجو مانند موتور جستجوی گوگل یا شیوه organic traffic (اورگانیک ترافیک) وارد وب‌سایت کسب و کار شما شود.

شیوه ی چهارم:

و در آخرین شیوه، کاربر به سبب وجود تبلیغات شما در وب‌سایت های دیگر یا شیوه campaign traffic وارد وب‌سایت کسب و کار شما شود؛ توجه داشته باشید این شیوه، تبلیغات هدفمند نیز گفته می شود و به طور معمول کاربر به صفحه ی مشخصی از وب‌سایت شما یا landing apge هدایت و راهنمایی می نماید.

کانال ورود کاربر به وب‌سایت شما

دانستن این موضوع که کاربران مخاطب شما از کدام یک از چهار شیوه ی نام برده شده در بالا، وارد وب‌سایت کسب و کار شما می شوند، بسیار مهم و قابل توجه است؛ در این بین، نکته ی مهم تر و با اهمیت تر این است که بدانید ترافیک ورودی به وب‌سایت شما را، افراد تشکیل دهنده ی بازار هدف شما، شامل می شوند؛ یعنی افرادی که به احتمال بسیار زیاد محصول یا خدمت ارائه شده از سوی شما را خریداری نموده و در آینده نیز بیشترین بازدید از وب‌سایت شما را به عمل خواهند آورد.

پس همیشه این نکته ی مهم را در یاد داشته باشید کاربری که وارد سایت شما می شود، تنها با دیدن یک صفحه به خواسته ی خود نمی رسد و یا نیاز اش برطرف نمی شود! و در این شرایط حتی ممکن است فورا سایت شما را ترک کند. چنین ترافیکی هر چقدر هم بالا، به درد کسب و کار شما نخواهد خورد؛ زیرا نتیجه ای برای‌تان نخواهد داشت. شما برای تامین ترافیک ورودی به وب‌سایت خود، به کاربرانی نیاز دارید که پس از مراجعه به وب‌سایت شما، مدت زمانی هر چند کوتاه را در وب‌سایت شما باقی مانده و از محصولات یا خدمات ارائه شده، خرید نمایند و این یعنی نیل به هدفی که شما برای رسیدن به آن، برنامه ریزی کرده اید.

اطلاعات جامع و کافی درباره کاربران و مشتریان

یکی دیگر از نکات مهم در کسب و کارهای اینترنتی، این است که اطلاعات جامع و کافی درباره کاربران و مشتریان خود داشته باشید. برای نمونه شما می توانید از مشتریان خود بخواهید که پس از انجام خرید خود، فرم خاصی را پر کرده و در آن اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، شماره ی موبایل و یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایند. شما با این کار می توانید اطلاعات اولیه ی همه ی کاربران و مشتریان بالقوه ی کسب و کار خود را تهیه کرده و در زمان های مناسب، از آن ها استفاده نمایید.

البته بایستی به این موضوع نیز توجه داشته باشید که همه ی افراد چنین کاری را انجام نمی دهند! توجه داشته باشید درصد کاربرانی که بازار هدف کسب و کار شما را تشکیل خواهند داد، جزو نرخ تبدیل یا conversion rate به شمار می آیند. اما شاید این سوال برای‌تان پیش آید که، منظور از نرخ تبدیل چیست؟ نرخ تبدیل یعنی درصدی از مشتریان شما که بازار هدف کسب و کارتان را تشکیل می دهند نسبت به کل کاربران. دقت داشته باشید این بازار هدف می تواند خرید مشتریان شما را نیز شامل شود و هر چه این عدد بیشتر و بیشتر باشد، موفقیت شما را در کسب و کارتان نشان می دهد.

در انتها چندین پیشنهاد جمع بندی شده برای موفقیت در کسب و کارتان را آماده کرده ایم؛

طراحی و راه اندازی یک وب‌سایت استاندارد

سئو و بهینه سازی وب‌سایت در موتورهای جستجو (موتور جستجوی گوگل)

تولید محتوای منظم در وب‌سایت و به اشتراک گذاری محتوای تولید شده

فعالیت در شبکه های اجتماعی

نوشتن پست در فروم ها یا انجمن های گفتگو (مرتبط با حوزه ی کسب و کار شما)

جمع آوری ایمیل کاربران و مشتریان بالقوه ی وب‌سایت

ارسال ایمیل های تبلیغاتی محصول یا خدما وب‌سایت خود به کاربران و مشتریان بالقوه ی وب‌سایت

ارائه کد تخفیف به کاربران و…

افراد زیادی کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کرده و به استقلال مالی رسیده اند. پس شما هم می توانید جزو این دسته از افراد باشید. فراموش نکنید هیچ مسیر میانبری در موفقیت وجود ندارد و تنها تفاوت شما با رقیبان، در هدف گذاری، برنامه ریزی و نظم در عمل است.

افراد زیادی کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کرده و به استقلال مالی رسیده اند. پس شما هم می توانید جزو این دسته از افراد باشید. فراموش نکنید هیچ مسیر میانبری در موفقیت وجود ندارد و تنها تفاوت شما با رقیبان، در هدف گذاری، برنامه ریزی و نظم در عمل است.